Renewi heeft de veiligheid op zijn locaties hoog in het vaandel en doet er dagdagelijks alles aan deze te optimaliseren en garanderen. Hiervoor schakelde het recyclingbedrijf adviesbureau BonoTraffics in mee te denken over de verdere verbetering van de verkeersveiligheid op en rondom haar bedrijventerreinen.
De 75 locaties die het bedrijf in Nederland rijk is, worden nauwkeurig onder de loep genomen om zo de terreinen verder te optimaliseren qua verkeersveiligheid en te harmoniseren qua uitstraling. Het project ging van start op de pilotlocaties Vlaardingen, Stadskanaal en Westpoort.
“De behoefte naar standaardisatie en harmonisatie binnen Renewi heeft dit project een enorme boost gegeven”, vertelt, Mitch Markerink, SHEQ Manager en projectleider bij Renewi. “Doordat de uitvoering van de verkeersplannen op de locaties zo visueel en tastbaar zijn haakten er al snel meerdere locaties aan om te kijken waar we de verkeersveiligheid verder konden verbeteren. Het leren van elkaars ervaringen en oplossingen maakten dit een leerzaam en nuttig project voor de gehele organisatie.”
Veiligheid staat voorop
Het opstellen van een verkeers(veiligheids)plan begint altijd met een schouw van het bedrijventerrein. Ook worden gesprekken gevoerd met de werknemers op de locatie. “Je bespreekt de eventuele knelpunten en maakt verkeersstromen inzichtelijk”, legt Rutger van Aken uit. Hij is verkeerskundig adviseur bij BonoTraffics en al vanaf het begin nauw betrokken bij het project met Renewi.
“Niet alleen eigen chauffeurs bewegen zich over de terreinen, maar ook voertuigen van gemeentewerken, zzp’ers en particulieren die afval weg komen brengen. Voor alle verschillende soorten weggebruikers moet het veilig zijn.”
Bewegwijzering
“Het mooiste is als je dit verkeer van elkaar kunt scheiden”, vervolgt de adviseur. “Particulieren bijvoorbeeld zijn er vaak onbekend en rijden soms tussen het professionele verkeer door. Dit kan vervelend situaties opleveren. Je wilt dus zorgen voor goede bewegwijzering naar de juiste plek. Zo beschikt de locatie Stadskanaal bijvoorbeeld over een milieustraat speciaal ingericht voor particulieren en zzp’ers, die dus een eigen route volgen.”
Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het scheiden van verkeer en voetgangers, het aanduiden van looppaden, het neerzetten van veiligheidshekwerken of het creëren van eenrichtingsverkeer. Wanneer fysieke maatregelen geen optie zijn, dan kunnen organisatorische maatregelen een oplossing bieden. “Denk aan het maken van bepaalde afspraken met chauffeurs van grote voertuigen”, legt Markerink uit. “Als particulieren ergens bezig zijn, mogen zij daar bijvoorbeeld even niet naartoe.”
Regelgeving
Van Aken noemt het ‘verrassend dat er ARBO technische regelgeving is, maar niet zozeer over de specifieke inrichting of veiligheid op zo’n terrein’. Bij veiligheid op bedrijventerreinen gaat het vaak over gele hesjes, helmen en andere beschermingsmiddelen die je op het terrein of in een fabriekshal verplicht bent te dragen.
“Het is deels een nieuw werkgebied voor ons. Niet qua verkeersveiligheid en de verkeerskundige aspecten, maar wel bedrijfsveiligheid op een eigen terrein. Het lijkt een beetje alsof bedrijven, zodra je de poort binnen gaat, een vrijbrief hebben om hun eigen terrein in te richten.”
Doorpakken
Een ander aspect dat Van Aken opvalt in de samenwerking met de recycler, is dat er snel wordt gehandeld. “Bij overheden zijn de doorlooptijden vaak lang, terwijl Renewi als ondernemer graag wil doorpakken. Een mooi voorbeeld hiervan is dat wij een mini-rotonde hebben voorgesteld op een van de terreinen, om verkeersstromen op een grote plaat asfalt meer te structureren. Hiermee voorkom je dat chauffeurs de bochten afsnijden. Bij een gemeente ben je zo twee jaar verder, bij Renewi ligt het er een dag later.”
Inmiddels is de vestiging Amsterdam Westpoort afgerond en wordt de komende periode daar het verkeers(veiligheids)plan uitgevoerd op straat. Ook zijn er vergevorderde plannen voor de locatie Amsterdam Kajuitweg, Nieuwegein en de dochteronderneming Maltha. Tegen het einde van het jaar moeten alle Nederlandse vestigingen aangepakt zijn. Markerink geeft aan dat er ook op de bedrijventerreinen in België, Frankrijk en Portugal werk wordt gemaakt van (verkeers)veiligheid.