Het hoort al sinds de beginjaren bij BonoTraffics: lesgeven. De oprichters van het bedrijf gaven al les op meerdere hogescholen en hebben de opleiding verkeerskunde op Windesheim zelfs deels vormgegeven. Nu, zo’n 25 jaar later, verzorgt de zogeheten BonoAcademy niet alleen lessen voor hogescholen maar ook voor eigen personeel en externen. Dat is nodig omdat de verkeerskunde een steeds uitdagender en complexer vakgebied is geworden, vertellen adviseurs Joris Hoogenboom en Sander Bonhof.
BonoTraffics biedt bijvoorbeeld de tweedaagse cursus ‘Verkeersbesluiten’ aan voor professionals, waar speciale aandacht is voor de juridische kant van de verkeerskunde. Dat onderdeel van het vak is onderbelicht, maar wordt steeds belangrijker, ziet Bonhof. “Mensen kiezen voor het vak verkeerskunde, omdat ze willen bijdragen aan een mooie, veilige en goed bereikbare openbare ruimte. Maar omdat die ruimte steeds schaarser wordt, is het heel belangrijk dat je de ontwerpen ook juridisch goed kunt verdedigen”, legt hij uit. “De stap naar de rechtbank is tegenwoordig snel gemaakt.” Met de cursus kunnen verkeerskundigen hun kennis aanscherpen en zijn ze beter bedacht op juridische uitdagingen.
Praktijkkennis
Een ander thema waar veel aandacht voor is binnen BonoTraffics is data. “Tot vijftien jaar geleden was er nog nauwelijks data op grote schaal beschikbaar in ons werkveld”, zegt Hoogenboom. “Wat echt nieuw is, is dat voertuigen zelf veel data genereren. Wij kunnen nu vragen beantwoorden die eerder niet mogelijk of betaalbaar waren.” Zowel voor professionals als net afgestudeerden is dit nog een redelijk onbekend domein binnen de verkeerskunde. “Binnen de opleiding komt ‘data’ wel aan bod, maar wat de mogelijkheden zijn, moeten nieuwe mensen toch echt gaan leren in de praktijk. En daar helpen wij bij”, aldus Hoogenboom. “We hebben een datateam waarin we kennis over het ontwikkelen en gebruiken van verschillende tools delen en ervaringen met elkaar bespreken.”
Extra training
Alle nieuwe werknemers bij BonoTraffics doorlopen een starttraject. Ook krijgen zij, net als alle andere werknemers, coaching. “Alle aandeelhouders bij BonoTraffics zijn coach en houden gesprekken met de werknemers. Wij stimuleren en faciliteren de persoonlijke en professionele ontwikkeling van onze medewerkers in tijd en geld, gaat Hoogenboom verder. Op die manier kunnen werknemers zich verder specialiseren, wat ook het bedrijf in zijn geheel vooruithelpt. “We zijn allemaal verkeerskundigen, maar allrounders heb je steeds minder. Doordat het vakgebied complexer wordt, specialiseren steeds meer adviseurs zich en creëren daarmee hun eigen waarde voor het bedrijf”, voegt Bonhof toe. “Mede daarom werkt BonoTraffics nu aan veel grotere en complexere opdrachten dan vijftien jaar geleden. Ook zorgt het voor een gezonde dynamiek tussen werknemers.”
Hogescholen
Naast trainingen voor (young) professionals geeft BonoTraffics al jaren les op de diverse hogescholen. “Onderwijs zit echt in ons DNA. De opleiding verkeerskunde bestond 25 jaar geleden nog niet op hbo-niveau. De oprichters van het bedrijf hebben actief bijgedragen aan het opzetten van deze opleiding”, vertelt Bonhof. “En nog steeds zijn we actief betrokken bij de opleiding, die inmiddels Ruimtelijke Ontwikkeling en Mobiliteit wordt genoemd.”
In de toekomst wil BonoTraffics de BonoAcademy uitbreiden met meer cursussen voor de zakelijke markt. Daarnaast komt er op korte termijn een kennisdag aan voor externen. Geïnteresseerden kunnen de LinkedIn-pagina van BonoTraffics volgen om op de hoogte te blijven.